Dienst Infrastrutuur Verkeer en Vervoer Amsterdam: The Amsterdam Agency for Traffic and Transport Infrastructure: |
Het DIVV heeft in 2005 de Lichtontwerpers verzocht zich te buigen over het ontwikkelen van een Visie betreffende Illuminatie van de bruggen binnen de historische grachtengordel van Amsterdam.
In 2005 this Amsterdam agency has asked Lichtontwerpers.nl to develop a vision with regard to the illumination of bridges lying within the historical canal ring of Amsterdam.
In 2010 hebben 2 proefbouw opstellingen plaatsgevonden, brug 59 hoek Brouwersgracht, Prinsengracht was hier voor geselecteerd. De reacties van bewoners en verschillende instanties waren zeer positief. Gelijk met de visuele proef van de brug heeft het DIVV een balanstest gedaan met de illuminatie van de grachtenpanden vanuit de kroonlantaarn. Amsterdam heeft besloten om de visie van lichtontwerpers.nl uitvoeringsgereed te gaan maken. We verwachten dat de 1ste fase in 2013 zichtbaar wordt. In 2014 werd de opdracht verstrekt om een pilot te ontwerpen rondom de Raambrug over de Singel. Lees verder na de fotoserie over de boogbruggen.
In 2010 we made some tests on bridge 59 at the corner of Brouwersgracht and Prinsengracht. We had some interesting revieuws on this and Amsterdam decided to continue the design. In 2014 we got the commission for a pilot on bridge 5, Raamstraat and Singel.
Foto: Niko van der Klugt - Brouwersgracht / Prinsengracht
Foto: Niko van der Klugt - Brouwersgracht / Prinsengracht
Foto: Niko van der Klugt - Brouwersgracht / Prinsengracht
Foto: Niko van der Klugt - Brouwersgracht / Prinsengracht
visie render 2005
visie render 2005
visie render 2005
Object / locatie:
naam en adres: Raambrug, brug 5, SI-1005, Singel/Oude Spiegelstraat/Raamsteeg, Amsterdam Centrum.
Bijzonderheden object / locatie:
Gemeentelijk monument (gelegen in grachtengordel met UNESCO-status).
De oorspronkelijke brug dateert uit 1753. Deze werd in 1910 verlaagd en verbreed. De landhoofden en pijlers zijn versierd met natuurstenen uitkragingen in de stijl van de Amsterdamse School. De overbrugging is voorzien van metselwerk en graniet. De brug heeft twee pijlers en drie doorgangen. Smeedstalen leuningen met 18e eeuwse vormgeving. Rijweg is 7 meter breed met twee voetpaden van 2 meter.
De brug verkeerde in slechte staat waardoor deze in 2012 gesloopt moest worden en voorzien van een nieuwe fundering. April 2014 werd de geheel herbouwde brug opgeleverd.
Ontwerp:
De Raambrug wordt van oudsher – evenals 75 andere bruggen - aan beide zijden waar de onderdoorgangen beginnen, voorzien van de traditionele boogverlichting met gloeilampjes (de horizontale stalen randliggers en de verticale pijlers).
Het nieuwe ontwerp – in opdracht van DIVV verzorgd door Kees van de Lagemaat van Lichtontwerpers.nl - gaat uit van een meer driedimensionaal lichtbeeld waarbij met LED-techniek de façade van oever tot oever vanonder de deksteen of het brugdek tot aan het water egaal zacht wordt aangelicht. De dieptewerking ontstaat in de onderdoorgangen van de doorvaarten door het metselwerk van waterlijn tot waterlijn rondom egaal aan te lichten (eveneens door middel van LED).
Deze principes gelden in beginsel voor elk type brug (hoekige en ronde doorgangen).
Realisatie:
Voor het verlichten van de brug is gebruik gemaakt van armaturen van verschillende fabrikanten. Van Philips de eW Graze Powercore en van Radiant de Led Flex 40.
Foto: Kees van de Lagemaat - Raambrug
Foto: Kees van de Lagemaat - Raambrug
Foto: Kees van de Lagemaat - Raambrug
Foto: Kees van de Lagemaat - Raambrug